آغاز امامت خورشيدعدل و عدالت؛ امام عصر حضرت مهدي(عج) مبارك باد
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: امام مهدي(عج): الّلهُمَاَنْجِزْلي وعدي وَ اَتْمِمْ لي اَمْري وَ ثَبَّتْ وَطْأتي و امْلأ الارضَ بيعَدْلاً و قِسْطاً./ پروردگارا! وعده مرا قطعي گردان و امر مرا به اتمام رسان ومرا ثابت قدم بدار و زمين را به وسيله من از عدل و داد پر كن. (بحارالانوار، ج51،ص13)

مهديا! دلها بهياد تو مي تپد و روشني نگاه منتظران به افق خورشيد ظهور توست ...
اي برترين افق براي پرواز پرندگان آرزو، اي تجلي آبي ترينآسمان اميد، اي منتهاي برترين خيال هستي...
اي آرمان همه چشم انتظاران، دنيا نيازمند ظهور تو وقلبهاي عاشقانت به شوق ديدار روي تو مي تپد.
اي قلب عالم امكان، بيا و گـَرد قدمهايت را توتيايچشمانمان قرار ده. بيا كه نواي دل انگيز توحيد را با گوش جان شنواييم.
آغاز امامت حضرت ولي عصر(عج) در حقيقت امتداد غدير، بلكهخود غديري ديگري است، آنهاكه آرزو داشتند در سال دهم هجري، در سايه سار تك درخت وادي جحفه بودند تا با صاحب غدير بيعت كنند، امروز بايد با حجت معبود، مهدي موعود بيعت كرده و هر چه در توان دارند، از ياري امام زمان خويش دريغ ندارند؛ چنان كه امام علي(ع) مي فرمايد:"خوشا به حال كسي كه زمان او (حضرتمهدي (ع) ) را درك كند، به دوره او بپيوندد ودوره او را شاهد باشد." همچنين آن حضرت در جايديگر مي فرمايد: "هيچ مرده اي باقي نمي ماند، مگر اينكه شادي ظهور مهدي(عج) در قبرش به او مي رسد و آنها در قبرهايشان با هم ديدار مي كنند و يكديگر را به قيام قائم(ع) بشارت مي دهند."
زندگينامه حضرت امام مهدي(عج)
امام مهدي درنيمه شعبان سال 255 ه. ق در شهر سامرا ديده بهجهان گشود. از القاب ايشان: حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان، بقيه اللّه ، و مشهورترين آن مهدي است. پدرش امام حسن عسگري (ع) و مادرش بانوي گرامي نرجس است كه به نام ريحانه و سوسن نيز از او ياد شده است.
احمد بن اسحاقمي گويد: روزي نزد امام حسن عسكري(ع) رفتم و پرسيدم: ايپسر رسول خدا! امام و جانشين پس از شما كيست؟ پس آن حضرت به درون خانه رفت و بازگشت در حالي كه پسري سه ساله كه صورتش همچون ماه تمام مي درخشيد بر دوش خويش داشت و فرمود: "اي احمد بن اسحاق! اگرنزد خداي متعالي و حجت هاي او گرامي نبودي، پسرم را به تونشان نمي دادم. همانا او هم نام و هم كنيه رسول خدا وكسي است كه زمين را از عدل و داد پر مي كند". گفتم: سرور من! آيا نشانه اي است كه قلبم به آن آرام گردد؟ دراين هنگام، كودك لب به سخن گشود و بهزبان عربي روان گفت: " من بقية اللّه در زمين هستم كهاز دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت. اي احمد بن اسحاق! پس از اين كه با چشم خود مي بيني در پي نشانه مباش."
امام حسن عسگري(ع)پنج سال بعد از ولادت حضرت مهدي(عج) درسال 260 ه. قتوسط معتمد يكي از خلفاي بني عباس مسموم و به شهادت رسيد و امامت به جانشين بعدي آن حضرت يعني امام مهدي(عج) منتقل شد و حضرتش رهبري جامعه اسلامي را به عهده گرفت. پس از شهادت امام حسن عسگري عليه السلامعده اي از دوستان آن حضرت به تصور اين كه جعفر بن عليبرادر امام عسگري عليه السلام امام و پيشوايمسلمانان است شهادت آن حضرت را به وي تسليت و پيشوايي اش راتبريك گفتند؛ اما وقتي جعفر بن علي خواست به جنازه امام نماز بخواند ناگاه كودكي گندمگون و سياه موي بيرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را كنار كشيد و گفت: عمو كنار برو من بايد بر پدرم نماز بخوانم، جعفر در حالي كه قيافه اش دگرگون شده بود كنار رفت و حضرت مهدي در سن 5 سالگي بر پدرش نماز خواند. آن حضرت را در كنار قبر پدرش امام هادي دفن كردند.
آن حضرت دوغيبت داشتند يكي كوتاه مدت(صغري) و ديگري بلند مدت (كبري) اولي از هنگام تولد تا پايان دوران نيابت خاصه و دومي از پايان دوره نخست آغاز و تا هنگام ظهور و قيام آن حضرت به طول مي انجامد.
در دوران غيبت صغري، ارتباط امام با ياران خويش به كليقطع نبود و آنان به گونه اي خاصو محدود با امام در ارتباط بودند. در اين مدت، افراد مشخصي به عنوان نائب خاص، به حضور ايشان مي رسيدند و مردمان مي توانستند به وسيله آنان، مسائل و مشكلات خويش را به حضور امام برسانند و حتي گاه به ديدار امام نائل شوند؛ از اين رو مي توان اين دوره را دوره آماده سازي مردمان براي غيبت كبري دانست.
انتخاب نوابخاص از سوي امام دوازدهم، در واقع ادامه و توسعه فعاليت شبكه ارتباطي وكالت بود كه در زمان امام هادي(ع) و امام عسگري(ع) گسترش چشم گيري يافته و اينك در زمان امام قائم به اوج رسيده بود.وظايف و فعاليت هاي اساسي نواب خاص را مي توان اين چنينخلاصه كرد: پنهان داشتن نام ومكان امام؛ سازماندهي وكلا؛ گرفتن و توزيع اموال متعلق به امام؛پاسخ گويي به سوالات فقهي و مشكلات عقيدتي مردم؛ و مبارزه با مدعيان نيابت.
پس از غيبتصغري، و با مرگ آخرين نائب خاص حضرت ولي عصر(عج)، غيبت كبري آغاز شد و مسلمانان موظف شدند در مسائل خود، به نائبان عام آن حضرت، يعني فقهاي واجد شرايط و آشنا به احكام اسلام مراجعه كنند.اگر غيبت كبري يكباره رخ داد ممكن بود موجب انحراف افكارمردم شود و ذهن ها آماده پذيرشآن نباشد ؛ اما با زمينه سازي هاي مدبرانه امامان پيشين، و تدابيرنواب خاص در طول غيبت صغري، ذهن ها آماده پذيرش غيبت كبري شد.
درباره علتوجود امام در دوران غيبت، فوايد بسيار گفته اند، از آن جمله رسول خدا (ص) مي فرمايد:"سوگند به پروردگاري كه مرابه پيامبري برانگيخت. در دوران غيبتش مردم از او نفعمي برند و از نور ولايتش بهره مي برند، همان گونه كهاز خورشيد پشت ابرها بهره مي گيرند."
هم چنين يكي ديگر از فوايد وجود امام در غيبت، پاسدارياز آيين خداوند است، براي آن كهاصالت آيين الهي حفظ شده و جلوي بسياري از تحريفات گرفته شود.هم چنين با وجود امام، مردمان خود را تنها نمي دانند وتأثير رواني اين عقيده درروش نگهداشتن چراغ اميد در دل ها و وادارساختن افراد به خودسازي و آمادگي براي آن قيام بزرگ جهاني، كاملاً قابل درك است.
احاديثي گرانقدر از امام عصر(عج) :
- اگر خواستار رشد و كمال معنوى باشىهدايت مى شوى و اگر طلب كنى مى يابى. (بحار الأنوار، ج 51، ص 339)
- و اما در پيشامدها و مسايل جديد به راويان حديث مامراجعه كنيد، زيرا كه آنان حجت ما برشما هستند و ما حجت خدا بر آنان هستم . (بحار الأنوار، ج 53، ص 181)
- هركس در اجراى اوامر خداوند كوشا باشد، خدا نيز وىرا در دستيابى به حاجتش يارى مى كند.(بحار انوار،ج51،ص331)
- همانا خداي تعالى مردم را بيهوده نيافريده و بدونتكليف و جزا رهايشان نكرده است.(الغيبة للشيخ الطوسي، ص 174)
منابع: پايگاه خبري حوزه و تبيان
گردآوري و تنظيم: محبوبه بهلولي
**همه جابروم به بهانه تو**...
ما را در سایت **همه جابروم به بهانه تو** دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 27 تاريخ: پنجشنبه 25 شهريور 1395 ساعت: 11:05